Wednesday, May 2, 2012

IMP [ Islamic Manufacturing Practice ]

Assalamualaikum hello hai aweks2 and pakwes2 sekalian.. ^_^

Setiap hari umur saya akan bertambah sehari demi sehari.  Nampak sangat saya ni semakin membesar, bukannya mengecil jd konklusinya perangai tu mestilah seiring dengan usia kan.  Alhamdulillah Tuhan dah bagi yang terbaik untuk diri saya ni and saya sangat-sangat bersyukur dengan apa yang saya ada sekarang sebab saya mampu bantu ibu dan diri saya sendiri untuk teruskan hidup ni.  Akan datang InsyaAllah saya nak bantu abah pulak.

Nampaknya di perenggan pengenalan saya dah mula melalut tak tentu pasal tapi ape yang saya cakap tu fakta ya bukan auta.  Sebenarnya saya nak kongsi pengalaman saya semasa menyertai Kursus Sejuk Beku bersama Jabatan Pertanian di Manong Perak 24 hingga 27 April lalu.  Pengalaman ni sangat berharga sebab itulah saya nak kongsi dengan semua orang ! <3

Apa yang saya dapat semasa kursus ini ??

# Rasanya semua orang tau saya ni tak pandai masak kot... Yang saya pandai masak nasi, masak air, goreng telur dan yang sewaktu dengannya. :)  Kursus sejuk beku yang saya sertai tu kitorang buat kuih koci, otak-otak ikan dan udang dan Apam Polkadot. (orang lain dah advance saya bru nk belajar buat apam tuh. MALU) hehe

# Kami diajar untuk mengamalkan GMP semasa di dapur.  GMP tu apa?? Saya pun mula2 tak tau juga GMP tu ape ..lepas kursus tu baru saya tau... GMP (Good Manufacturing Practice) perlu diamalkan oleh pengilang-pengilang untuk memastikan setiap produk yang dihasilkan bersih, berkualiti dan bebas dari kuman2 perosak yang boleh mengakibatkan kecelakaan terhadap pengilang itu sendiri atau pengguna yang membeli produk itu..

# Tajuk IMP apesal tiba-tiba cerita buat frozen food la GMP la..? Ade kaitan sebenarnya semua tu... Sevbenarnya hari terakhir kami di Manong ni, kami dibawa melawat ke kilang yang mengamalkan IMP (Islamic Manufacturing Practice) boleh dikatakan lebih bagus dari IMP sebab..semua orang pun tahu kan ajaran Islam ni semuanya mementingkan kebersihan kan.

# Yang menarik di kilang IMP yang kami lawati ini, mereka keluarkan pelbagai produk kecantikan, kesihatan, makanan, minuman dan macam-macam lah.

# Jom kita usha usha serba sikit gambar yang saya dapat masa di kilang ni ^_^


Sampai je di lokasi kami bergambar dulu ! Saya dikelilingi ibu-ibu  !!
<3

Cuba cari saya ! :P

hehehe



Yang ini kedainya..mcm2 ade jual kt sini. Rempah RrempahAN pon ada tau .
Semua dijamin Halal .

** Yang menariknya sebelum masuk ke dalam kilang ni ktorg semua sama2 baca asma ul husna bersama pekerja2 kilang ni...baca doa sebelum masuk..
Ini la pengalaman berharga sekali !

Di bahagian Kosmetik.  Ini antara botol-botol untuk kosmetik.  Saya dh lupa kosmetik ape yang  ambil produk di kilang  ni tapi ade la beberapa kosmetik yang saya pernah dengar.


Salah satu produk kesihatan.


Akak ni tengah buat packaging. Diorang ni murah dengan senyuman n ramah sgt !

Minuman untuk minda kanak2.



Ini semua antara produk yang ada di kedai bersebelahan kilang ini.

Madu


Krim kecantikan untuk wanita



Susu untuk bayi pun ada..


Coffee.  Saya dah rasa yang Baroka Cafe tu sedap tau.  Saya yg x suka coffee pon jd suka ..hehe

Gambar ni bukan di kilang..tp di Jabatan Pertanian Manong ...ini masa hari terakhir kursus kami.

Lelaki yang duduk and sebelahnya adalah tenaga pengajar kami.

# Dapat snap gambar skit2 je sebab teruja sangat tengok kilang ni kan...
InsyaAllah esok kalau saya free banyak lagi benda yang saya nak kong bersama !!

Thanks for Reading this Entry ! <3

1 comment:

  1. Cool... dapat tambah ilmu dan majukan diri!
    Congratz!! XD

    ReplyDelete